10 מי יודע • אוניית אלטלנה

    דוד גדנקן 1 Comment on 10 מי יודע • אוניית אלטלנה
    11:21
    02.05.24
    אבי רבינא ואיתי גדסי No Comments on "צימאון גדול": מנהל ארגון הקירוב מספר על תופעה מרגשת

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בחודש יוני 1948 , כחודש אחרי ההכרזה על הקמת מדינת ישראל, נפגעה מול חופי ת"א אניית ארגון האצ"ל בשם "אלטלנה". דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על "אלטלנה".

    א. בקיץ 1947 רכש ה"וועד העברי לשחרור האומה" בארצות הברית, אנייה מעודפי חיל הים האמריקאי. הרוכשים היו אנשי ארגון האצ"ל בארה"ב. הם קראו לאנייה בשם "אלטלנה" (נדנדה בשפה האיטלקית). אלטלנה היה שם העט (פסבדון) של מנהיגם לשעבר ראש בית"ר, נציב האצ"ל ועוד זאב ז'בוטינסקי.

    ב. המטרה הראשונית של רכישת הספינה הייתה להעלות באמצעותה עולים חדשים לישראל. במהלך הכשרתה והכנתה להפלגה, הוחלט להעמיס עליה נשק יקר מאד שנקנה בצרפת בעיקר מארגונים אנטי פשיסטים ואנטי קומוניסטים ספרדיים ששהו אז בצרפת.

    ג. על אניית ה"אלטלנה" הועמסו אלפי רובים, מאות מקלעים, מליוני כדורים, פצצות להטלה מהאוויר, 5 זחלמים, ציוד רפואי כולל חדר ניתוח. בעת הפלגתה לכיוון ישראל, היו על האנייה כ 930 עולים חדשים, חלקם ניצולי שואה שחלומם לעלות ארצה עמד להתגשם.

    ד. מפקד האלטלנה היה קצין האצ"ל אליהו לנקין, שלימים היה חבר כנסת. רב חובל האנייה היה יהודי אמריקאי בעל ידע ונסיון ושמו – מונרו עמנואל פיין.

    ה. האנייה התעכבה בצרפת והגיעה ארצה בעת ההפוגה הראשונה במלחמת השחרור. הגעתה לחופי ארצנו הייתה שבועיים לאחר שהוסכם על שילוב לוחמי מחתרת האצ"ל כחיילי צה"ל לכל דבר. מפקדת האצ"ל הודיעה לממשלה על קיומה של האלטלנה, כולל פירוט הציוד הצבאי שעליה ועל כוונתה להגיע לחופי ישראל.

    ו. ההחלטה על הפלגתה של האלטלנה מחופי צרפת, היתה של שמואל כץ מנהל מטה האצ"ל בגולה, ללא שהודיע על כך ארצה. טעות שלימים התגלתה כגורלית. מנחם בגין, מפקדה האגדי של מחתרת האצ"ל, שמע על הפלגתה בשידורי הרדיו של התחנה האנגלית ה-BBC. בגין ניסה מיידית לעכבה בחו"ל, אולם עקב בעיות תקשורת עם האנייה, מפקד האנייה לא קיבל את הוראתו של מנחם בגין.

    ז. בגין, כמפקד האצ"ל, הודיע על הפלגת אלטלנה ועל כוונתה לנחות בחופי ישראל. ויכוח מר ונוקב התפתח בין ישראל גלילי, אז נציג ההגנה, לבין נציגי האצ"ל, היכן להנחית את האלטלנה. ההגנה דרשה בתוקף כי ההנחתה תהא בחוף כפר ויתקין (שבין נתניה וחדרה) בעוד שנציגי האצ"ל דרשו להנחיתה בחופי תל אביב.

    ח. דרישתו של מנחם בגין הייתה כי 20% מהנשק והתחמושת יועברו לידי לגדוד האצ"ל בירושלים. גדוד זה היה היחידה שלא פורקה ועדיין לא שולבה בצה"ל, עקב המצור על ירושלים. נושא זה לא הגיע לפתרון חיובי ונשאר במחלוקת.

    ט. האנייה אלטלנה הגיע לחופי כפר ויתקין, כאן בוצעה פעולת כיתור על ידי חטיבת "אלכסנדרוני" הצה"לית, מתוך פחד, לא מבוסס, כי לוחמי האצ"ל ימרדו בצבא. בגין קיבל אולטימטום מביש כי עליו להורות למסור כל הנשק שעל האלטלנה תוך 10 דקות החלו חילופי אש בו נהרגו 6 לוחמי האצ"ל ושני חיילי צה"ל.

    י. מנחם בגין עלה על האנייה וזו הפליגה קרוב לחופי הארץ עד שהגיע מול חוף ימה של תל אביב. דוד בן גוריון נתן הוראה לתקוף את האנייה בירי בתותח, זה הקרוי בז'רגון ה"היסטורי" "התותח הקדוש". הפגז השלישי שנורה פגע באנייה וזו החלה לבעור. התחמושת שהייתה בבטן האנייה החלה להתפוצץ. האנשים קפצו למים ושחו לחוף הים. אלטלנה המשיכה לבעור עוד ימים אחדים.
    סיפורה של האלטלנה ייזכר לדראון עולם, היתה זו כעין מלחמת אחים בתולדות ישראל. לימים נגררה הספינה ללב ים וטובעה. רבים החולמים למוצאה, למשות אותה ולהופכה למוזיאון, למען הדורות הבאים.



    1 תגובות

    מיין תגובות
    1. 1

      תמיד היה עצוב לעבןר בילדותי על שפת הים
      וגם טיפה מפחיד לילדה קטנה כמוני ואילו היום זה מאד מאד עצוב המריבות לא פסקו
      אנחנו מייחלים לשלום והוא מתרחק יותר ויותר